Servis a reklamace
I. Všeobecná ustanovení
1. Reklamační řád upravuje vzájemné vztahy mezi Josef Kedroníček (dále jako prodávající) a odběratelem (dále kupujícím)
odebírající zboží od prodávajícího. Reklamační řád se řídí Zákonem č.
513/1991 Sb. - Obchodním zákoníkem, ve znění pozdějších předpisů, a dále
s přihlédnutím ke specifickým podmínkám prodávajícího, které upravuje
tento řád, prováděcí procedury a postupy prodávajícího, zejména pro
zboží, u kterého je k vyřízení reklamace nutné posouzení výrobce.
2. Záruční a reklamační podmínky stanovené Reklamačním řádem se týkají
pouze zboží, jehož reklamace byla kupujícím bezodkladně řádně a
oprávněně uplatněna ve stanovené záruční době.
3. Prodávající nepřebírá odpovědnost za škody a ušlý zisk vyplývající z
provozu produktu, případně jeho poruchy nebo jeho nekompatibility s
jinými produkty (není-li předem písemně stanoveno jinak), ani za škody
způsobené vnějšími událostmi a chybnou manipulací. Na vady tohoto původu
se nevztahuje ani poskytovaná záruka.
II. Převzetí zboží
1. Kupující svým podpisem na dodacím listě stvrzuje převzetí zboží a
svůj souhlas s Reklamačním řádem a reklamačními podmínkami
prodávajícího. Pokud není zboží předáno osobně, rozumí se převzetím
zboží okamžik, kdy zboží přebírá dopravce.
2. Kupující je povinen zboží dodané prodávajícím prohlédnout okamžitě po
převzetí zboží od prodávajícího nebo od dopravce, tzn. provést kontrolu
úplnosti zboží, jeho neporušenosti, množství a deklarovaných výrobních
čísel a čísel šarží a porovnat je s dodacím listem,popř. doprovodnou
dokumentací.
3. Jestliže kupující zboží neprohlédne nebo jinak nezajistí, aby bylo
prohlédnuto při jeho převzetí, může uplatnit nároky z vad zjistitelných
při této prohlídce jen prokáže-li, že tyto vady mělo zboží již v době
jeho převzetí.
4. Prohlídku musí kupující provést tak, aby zjistil veškeré vady, které je možné zjistit při vynaložení odborné péče.
III. Oznámení vad
1. Kupující je povinen oznámit bezodkladně po provedení prohlídky
dodaného zboží všechny vady, které zjistil, resp. které bylo možno při
vynaložení odborně provedené prohlídky zjistit.
2. Vady, které nebylo zjevně možno zjistit bezprostředně při převzetí
zboží, i když existovaly při převzetí zboží, ale projevily se později,
je kupující povinen oznámit prodávajícímu ihned poté, kdy tyto mohly být
zjištěny při vynaložení odborné péče.
3. Písemné oznámení zjištěných vad musí obsahovat identifikaci zboží, na
něm zjištěných vad a popis způsobu,jak se vady projevují.
4. Základními dokumenty pro vyřizování reklamací jsou pro zákazníka
- Faktura a Dodací list, který slouží současně jako záruční list a jsou
na něm vyznačeny délky záruk pro jednotlivé položky zboží. Dostačující
jsou i čísla těchto dokladů.
- Záruční list - Pokud výrobce / dovozce vydává vlastní záruční listy
platné pro uplatnění reklamace v ČR, jsou tyto nezbytným dokumentem pro
přijetí zboží do reklamačního řízení.
- Reklamační protokoly - V případě výskytu opakované reklamace je nezbytné předložit příslušné předchozí reklamační protokoly.
- Vyjádření autorizovaného servisu - u reklamací zboží, které mají v ČR
autorizovaný servis, je nutné předložit platné vyjádření příslušného
autorizovaného servisu s důvodem neopravitelnosti daného výrobku a
dalšími údaji, které k vyřízení reklamace požaduje výrobce. Bez tohoto
vyjádření nelze zahájit reklamační řízení daného zboží u prodávajícího.
IV. Místo uplatnění reklamace
1. Kupující může uplatnit reklamaci buď v místě nákupu nebo u kterékoli
pobočky prodávajícího. Výjimku tvoří produkty, které mají na území ČR
autorizovaný servis. U tohoto zboží je zákazník povinen uplatnit
reklamaci přímo v příslušném servisním středisku ( seznam autorizovaných servisů ).
V. Předání a doprava reklamací
1. Kupující doručuje reklamované zboží osobně nebo dopravcem na vlastní
náklady a nebezpečí. Zboží z oprávněné reklamace je zasláno zpět na
náklady prodávajícího, zboží z neoprávněné reklamace bude kupujícímu
zasláno zpět na jeho náklady.
VI. Způsob uplatnění reklamace, potřebné dokumenty a druhy reklamačních případů
VI. a) Zboží s výskytem závady během záruční doby
1. Rozsah záruky - na zboží, které je předmětem nákupu a prodeje mezi
prodávajícím a kupujícím, poskytuje prodávající záruku na to, že bude
způsobilé k obvyklému užívání a že bude mít obvyklé vlastnosti za
dodržení příslušných norem, pracovních postupů a výkonu. Pokud se závada
projevuje pouze při spuštěném určitém SW programu, nejedná se o důvod k
reklamaci, není-li předem písemně dohodnuto či stanoveno jinak.
2. Délka záruky - výše uvedené vlastnosti dodaného zboží jsou
garantovány maximálně po dobu, která je uvedena na Dodacím listu u
jednotlivých druhů zboží, není-li dohodnuto či stanoveno jinak.
3. Odpovědnost za vady - prodávající odpovídá za vady, které má prodané
zboží po převzetí kupujícím v níže uvedeném rozsahu. Má-li prodávající
zboží odeslat na místo určené kupujícím, platí, že věc byla dodána v
době, kdy byla předána prvnímu dopravci k přepravě. Prodávající je dále
zavázán odstranit na své náklady každou závadu, která vznikla na zboží
konstrukční vadou, vadou použitého materiálu nebo vadným zhotovením
výrobku, za něž nese odpovědnost. Prodávající nepřebírá odpovědnost za
vady, které byly kupujícím oznámeny po uplynutí záruční doby. Takové
vady jsou řešeny v režimu pozáručního placeného servisu.
4. Nárok z odpovědnosti za vady - kupující je oprávněn uplatnit nárok z
odpovědnosti za vady ( garance), pokud oznámí prodávajícímu písemně a
bez zbytečného odkladu všechny podrobnosti o zjištěné závadě. Po
obdržení této zprávy je prodávající oprávněn pokud je k tomu v souladu s
těmito podmínkami zavázán, podle své volby:
- opravit vadné zboží
- vyměnit vadnou část výrobku
- vyměnit nebo nahradit vadný produkt produktem stejným, nebo zbožím jiného výrobce, které má stejné nebo podobné parametry.
5. Záruční doba začíná dnem vystavení dodacího listu a prodlužuje se o
dobu, po kterou bylo zboží v oprávněném reklamačním řízení, tedy
prodlužuje se o dobu záruční opravy. Dojde-li k výměně věci nebo vadné
části výrobku, záruční doba se zkracuje o délku, po kterou kupující
původní věc užíval.
6. Vrácení k opravě / výměně - pokud prodávající požádá o vrácení
vadného zboží nebo jeho části k opravě v důsledku např. vadné série, je
kupující povinen předmětné zboží bez zbytečného odkladu předat
prodávajícímu. V případě, že kupující na tuto výzvu nebude reagovat a
takový druh výrobku prodávajícímu ve stanovené lhůtě nepředá, ztrácí
veškeré reklamační nároky. Nahrazené vadné díly, součásti nebo výrobky
zůstávají majetkem prodávajícího.
7. Odstranění závady svépomocí - pokud kupující sám odstraní závadu,
která vznikla v záruční době, je prodávající povinen poskytnout mu
finanční nebo jinou náhradu jen tehdy, pokud k tomu dal předem písemně
souhlas.
8. Závazek ze záruky – závazek prodávajícího z této záruky platí pouze
pro takové závady, které se vyskytnou přesto, že jsou dodržovány veškeré
pokyny stanovené v návodu k obsluze, zboží je používáno způsobem tam
stanoveným, za obvyklých okolností a při dodržení stanovené péče. Nároky
ze záruky nevznikají zejména v případě, že je zboží nesprávně nebo
nevhodně seřízeno nebo nastaveno kupujícím nebo jím pověřenou osobou, v
případě nesprávného zapojení nebo nesprávné a nedostatečné úpravy, nebo v
případě změn na výrobku, které kupující provedl nebo dal provést třetí
osobou bez předchozího písemného souhlasu prodávajícího. Záruka se
rovněž nevztahuje na normální opotřebování výrobku nebo jeho částí.
9. Povinné dokumenty a náležitosti - kupující je povinen s vadným výrobkem dodat
- povinné základní údaje a dokumenty, kterými jsou: číslo faktury a
dodacího listu, (nebo přímo faktura a dodací list), dále záruční list,
reklamační protokoly a vyjádření autorizovaného servisu (jsou-li k
zahájení reklamačního řízení třeba), na požádání prodávajícího.
- jednoznačně specifikovat závadu. Bez jejího popisu nelze zboží převzít do reklamace.
- kompletnost zboží - Kupující je povinen předložit při reklamaci vadné
zboží zabalené v originálním obalu včetně původního příslušenství.
Reklamovat lze pouze jeden či více vadných dílů, nikoli celé PC, není-li
předem dohodnuto jinak. Prodávající je povinen vydat kupujícímu
potvrzení o tom, kdy kupující právo z odpovědnosti uplatnil, jakož i
potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání.
- Odpovědnost za škody po převzetí poté, co byla provedena na základě
reklamace oprava či výměna - prodávající neručí za škody, které vznikly
přepravou nebo při skladování a dále za poškození, která vzniknou po
převzetí zboží kupujícím.
- Vlastnické právo – zboží dodané prodávajícím zůstává vlastnictvím
prodávajícího až do úplného zaplacení kupní ceny. Zaplacení je
považováno za uskutečněné okamžikem připsáním fakturované částky na účet
prodávajícího v plné výši u jeho banky. Pokud není v tomto řádě
stanoveno jinak, platí obecná ustanovení § 425 Obchodního zákoníku a
násl.
- Výjimka ze záruky - záruka se nevztahuje na spotřební materiál, např.
tonery, barvící pásky, tiskové hlavy, cartridge, diskety, CD-R média…. s
výjimkou vad materiálu uplatněných do 4 dnů. U zboží charakteru
software se záruka vztahuje výhradně na fyzickou nečitelnost médií nebo
poškozenou dokumentaci. Okamžikem odstranění ochranných prostředků
(adjustační folie, pečeti aj.) se kupující stává oprávněným licenčním
uživatelem produktu a zboží již nelze vrátit prodávajícímu.
- Výdej zboží a ceny za skladování – opravené zboží se vydává kupujícímu
na základě jím předloženého originálu potvrzení o převzetí do opravy
(reklamačního protokolu). Pro případ nezájmu kupujícího o opravené zboží
či v případě prodlení s jeho převzetím o více jak 60 dnů poté, co k
tomu byl prodávajícím písemně vyzván, je prodávající oprávněn
uskladněnou věc po uplynutí 3 měsíců uskladnění prodat za aktuální cenu
na účet kupujícího. Prodávající jako skladovatel je oprávněn si z
výtěžku prodeje věci odečíst skladné ve výši 500,- Kč.
VI. b) Nesoulad při dodání zboží po převzetí
1. Poškozené zboží - v případě, že kupující obdrží zboží, které je v
okamžiku převzetí mechanicky či jinak viditelně poškozeno, je povinen
tuto skutečnost oznámit průkazným způsobem vedoucímu skladu nebo servisu
prodávajícího. Při osobním odběru tak musí k učinit ihned, při odběru
prostřednictvím dopravní služby vždy písemně, a to do dvou pracovních
dnů příslušnému prodejci prodávajícího po obdržení zboží od přepravce.
Zároveň je povinen oznámit záležitost ihned i příslušnému dopravci a
sepsat s ním protokol o škodě. Na pozdější oznámení či reklamace nebude
brán zřetel a škody takto vzniklé nemohou být kryty.
2. Neshoda dodávky - V případě neshody dodaného zboží s průvodními
doklady (nekompletní dodávka či záměny zboží) je postup stejný jako v
předešlém odstavci.
VII. Náhrada za neoprávněnou reklamaci
1. Pokud bude při opravě zjištěno, že závada vznikla způsobem, který je
vyloučen ze záručních podmínek nebo pokud se závada na výrobku
neprojeví, je kupující povinen uhradit prodávajícímu 400,- Kč za každou
započatou hodinu vykonané práce technika a dopravné ve výši 100,-Kč,
je-li zboží zpět zákazníkovi zasláno dopravcem. Rovněž tak uhradí
kupující veškeré náklady vynaložené prodávajícím pro jednání o reklamaci
u výrobce.
2. Za neoprávněnou reklamaci se považuje zejména, jestliže :
- dojde na zboží k poškození štítku, výrobního čísla, typového označení,
plomby nebo jiného vlastního označení prodávajícího např. samolepek
- dojde k mechanickému poškození zboží
- škoda byla způsobena v důsledku neodborné instalace, nesprávné obsluhy
nebo nevhodným umístěním v podmínkách, které daly vzniknout škodě svojí
vlhkostí, prašností, chemickými či fyzikálními vlivy nebo při provozu
mimo rozsah teplot od 10°C do 35°C
- závada byla způsobena nedovolenou manipulací se zbožím za chodu,
nedostatečným nebo nesprávným zasunutím komponenty do příslušného
konektoru, uvolněným cizím předmětem nebo závadou připojených
komponent,které nejsou součástí výrobku a jejichž následkem je viditelné
spálení součástek nebo plošného spoje výrobku
- škoda byla způsobena vyšší mocí (povodní, bleskem, požárem…), připojením na síť 220-230V s větším kolísáním než 10%
- změna na zboží byla způsobena neoprávněnou osobou v záruční době,
samovolnou změnou konstrukce zboží nebo neoprávněným či nevhodným
zásahem do zboží, způsobeným kupujícím popř. jinou osobou
- škoda byla způsobena působením počítačových virů nebo použitím nevhodného software, pracovním postupem či konfigurací
- škoda byla způsobena použitím jiných barvících pásek, tonerů, disket a medií než těmi, které byly schváleny výrobcem
- došlo k porušení podmínek ze strany kupujícího, uvedených v záručním listě
- jsou uplatňovány vady způsobené jiným nastavením než dovolují manuály a
též závady, které se neprojeví v době uvedené kupujícím.
VIII. Odpovědnost za znehodnocení dat
1. Prodávající nepřebírá odpovědnost za data ponechaná na médiích během
servisního zásahu ani nenese odpovědnost za případné ztráty, které
nastanou kupujícímu následkem poruchy.
IX. Závěrečná ustanovení
1. Tento reklamační řád je platný od 1.1.2006 a vztahuje se na zboží zakoupené ode dne jeho platnosti.
2. Prodávající si vyhrazuje právo na jeho změnu